דיכאון, מין ומערכות יחסים

דיכאון משפיע באופן שלילי על כל היבט של חיינו, כולל מערכות היחסים שלנו. כאשר אחד מבני הזוג לוקה בדיכאון, מערכת היחסים שלנו עלולה לספוג מכה אנושה, ואולי גם לחדול מלהתקיים. מערכת יחסים טובה היא בעלת ערך בריאותי רב לבן הזוג המדוכא. כאשר אנחנו בשאול תחתיות אנו זקוקים לאהבה, לתמיכה ולקרבה יותר מתמיד, אף אם אין ביכולתנו להראות זאת.

אנשים הלוקים בדיכאון חשים, לעיתים קרובות, כאילו פרשו מן החיים. הם חשים שאין ביכולתם לגייס את הכוחות הדרושים לקיום שגרת חיים, לפעילות בחיק המשפחה, ולעיתים אינם מבחינים במאמציו של בן הזוג לסייע להם. בן זוגו של הלוקה בדיכאון עלול, בעקבות כך, לחוש שהוא אינו רצוי או שאינו נאהב יותר. בן הזוג עלול, לעיתים, לפרש שלא כשורה את מצב רוחו הירוד של שותפו לחיים, כגילוי של עוינות או כרצון להביא לסיום מערכת היחסים.
לעיתים המצב בקן המשפחתי הוא כה רע עד שבן הזוג חושש שמא לצד המדוכא יש פרשיית אהבים. בן הזוג עלול להרגיש גם, בדרך פתלתלה, כי הוא זה שגרם להופעתה של המחלה הדיכאונית.
זוהי חשיבה מוטעית, אך קשה להישאר רגוע ומלא בביטחון עצמי כאשר האדם, שחשבת שאתה מכירו היטב, מתנהג בצורה מוזרה ונראה כה אומלל.
בן זוגו של אדם שלקה בדיכאון צריך לדעת שזהו מצב תקין להיות מבולבל ולחוש במבוכה כאשר שותפו לחיים מדוכא. לכן, למרות התחושה שמאבדים קשר עם אהוב לב, ועל אף שיכולתו להתרכז במה שנאמר לו נפגמה, ושקשה לחלץ ממנו בדל חיוך, או שאין הוא מעריך יותר בחיבה את הרגעים היפים בחיים, יש לנסות לקבל בהבנה שמה שמתחולל הוא חלק ממחלה איומה שתחלוף בעזרת טיפול נאות ותמיכה ללא סייג. צריך גם לנסות ולא לשכוח שהדיכאון שתקף את השותף לחיים לא נגרם בגללך.

יחסי מין

לרוע המזל, אין אנו יודעים מספיק מהם השינויים הכימיים המתחוללים במוח בעת דיכאון. עוד פחות אנו יודעים על השפעת שינויים אלה על יחסי מין. מנקודת מבט קלינית די ברור כי מחלה דיכאונית משפיעה על כל מערכות הגוף, משבשת את תפקודן ומאטה אותן. השפעת המחלה ניכרת בברור על דפוסי השינה (המשתבשים כמעט תמיד), ועל כל פעילות שדורשת התלהבות, חיות, מרץ ותיאום מתוזמן (כמו קיום יחסי מין). רוב הלוקים בדיכאון נוטים לאבד עניין בקיום יחסי מין. מיעוט מבין הלוקים בדיכאון ממשיך לקיים חיי מין כסדרם, ומוצא בהם, לעיתים, את הדבר היחיד שמעניק לו נחמה וחיזוק.

תחושת השפיפות בקרב גברים מדוכאים גורמת להם להרגיש לאות מתמשכת וחוסר תקווה שמובילים לאובדן החשק המיני ולבעיות זקפה. נשים מדוכאות נוטות לאבד עניין ביחסי מין ומתקשות להגיע לאביונה (אורגזמה). בעיות אלה הולכות ומתפוגגות עם ההחלמה מן המחלה הדיכאונית. עניין מחודש בקיום יחסי מין עשוי להיות האות הראשון של ההחלמה.

יחסי מין ותרופות אנטי דיכאוניות

דבר חשוב שצריך לזכור הוא שתרופות נוגדות דיכאון שלעצמן פוגמות בתפקוד המיני. אחת מתופעות הלוואי השכיחות ביותר של תרופות אלה היא שיבוש התהליך המוביל לאביונה, אשר נידחת או שאינה מגיעה כלל. אם חווים תופעת לוואי מטרידה שכזאת, כדאי לבקש מן הרופא המטפל להחליף את התרופה.

איך אנשים מדוכאים יכולים לעזור לעצמם ולמערכת היחסים שלהם?
ישנם ימים בהם חשים טוב יותר מימים אחרים. נסה בימים אלה להפגין אהבה והערכה לבן הזוג המסור והמודאג.

  • בחר במילת קוד מוסכמת לך ולבן זוגך שתרמוז על רצונך להתרפק, להתגפף ולהתחבק אך לא לקיים יחסי מין.
  • נסה לצאת לטיול קצר כל יום, עדיף בחברת בן הזוג. הליכה בחיק הטבע אינה רק משב רוח רענן כפשוטו, אלא כמו כל פעילות גופנית, גורמת לשחרור אנדורפינים במוח. אלה הם חומרים כימיים שמביאים שמחה ומשפרים את מצב הרוח.
  • גם בימים הרעים, נסה לאתר רגעים משמחים, ציוץ של ציפור, פריחה של פרח או צחוק של ילד. נסה לתרגל את עצמך לשים לב לשלושה רגעים ביום שמחממים את הלב.
  • היחסים עם המזון משתבשים בעת דיכאון, יכול להיות שאין לך תיאבון, או לחילופין אינך חדל מלאכול במשך כל היום. נסה לאכול חמש פיסות של פרי ביום. מעשה פעוט זה של תשומת לב עצמית יעשה רק טוב לבריאותך הגופנית והנפשית.
  • אתה עלול לחוש בקושי להתרכז, אך למרות זאת נסה לצפות בטלביזיה בסדרה קומית עם בן זוגך לפחות חצי שעה ביום. כל דבר שיחדור את מעטה העגמומיות שלך ישפר, ולו במעט, את מצב רוחך ויקהה את תסמיני הדיכאון במקצת.
  • האזן למוסיקה שחביבה עליך.
  • היה חדור אמונה כי הדיכאון יחלוף ושוב תשאב הנאה מחייך.

איך בני זוג של אנשים מדוכאים יכולים לעזור לעצמם ולמערכת היחסים שלהם?

  • אל תאמר כל הזמן כי אתה מבין את מה שעובר על בן זוגך, אינך מבין. במקום זאת אמור כי אינך מבין בדיוק איך הוא חש, אך תנסה בכנות להבין ולעזור.
  • אל תתייאש. יהיו ימים בהם תרגיש כי אהבתך לבן זוגך אינה משנה דבר לך או לו. התמד באהבתך. תמיכה בלתי מסויגת ואהבה עושות דבר עצום ומשכנעות את יקירך שהוא בעל ערך.
  • עודד את יקירך לקבל את כל הסיוע המקצועי שניתן להשיג. דיכאון אינו דבר שחולף מעצמו.
  • זכור שתהליך ההחלמה מדיכאון זהה לתהליך החלמה ממחלה גופנית קשה או מניתוח. הענק לו שפע של דאגה אוהבת ועודד אותו לנוח ולהשתקם. אל תפתח ציפיות להחלמה בין לילה.
  • דאג ששגרת יומך תכלול דברים המסבים לך נחת. המצאות בחברת אדם מדוכא היא מתישה, לכן חשוב שתדאג גם לרווחתך. מצא זמן להיות לבד ואל תתנתק מקשריך החברתיים. אנשים שלוקים בדיכאון נוטים להישאר בבית ולא לעשות מאומה, אם גם אתה תנהג כך, המצב יהיה לך לזרא.
  • זכור שתקופה זו בחייך תחלוף ויקירך ישוב ויהיה אותו אדם אהוב שקשרת את חייך אליו לפני שלקה בדיכאון.
     
לפרק הבא: שינה ודיכאון