הערכה עצמית

רבים מאיתנו משתמשים בביטוי "הערכה עצמית", אך מהי משמעותו של ביטוי זה עבורנו? חלק מאיתנו חושב, בטעות, כי הערכה עצמית פירושה בטחון עצמי, יש אכן רכיב של בטחון עצמי בהערכה עצמית, אך הערכה עצמית היא דבר רחב יותר.
אם נתבונן באנשים סביבנו נמצא, בודאי, אנשים שנראים בטוחים בעצמם שעושים דברים נפלאים, אך הם עדיין בעלי הערכה עצמית נמוכה.

בקרב אנשים, שנמצאים במרכז תשומת הלב הציבורית, יש רבים שמתאימים לאבחנה זו. שחקנים וזמרים, במיוחד, שנראים שופעי בטחון "על הבמה", הם לעיתים תכופות, בחייהם הפרטיים, אנשים החרדים קשות לדמותם האמיתית כפי שהם תופסים אותה. דמותם הציבורית, כפי שהיא נתפסת על-ידי הקהל הרחב, שונה בתכלית שינוי ממה שהם מעריכים את עצמם.

מהי, אם כן, הערכה עצמית?
הערכה עצמית היא האופן בו אנו תופסים את עצמנו ומשערים שכך אנו משתקפים בעיני הסובבים אותנו. בכדי לדעת איך אנו תופסים את עצמנו עלינו לשאול את עצמנו את השאלות הבאות:

  • האם אני אוהב את עצמי?
  • האם אני חושב שאני אדם טוב?
  • האם אני אדם שמגיע לו שיהיה נאהב?
  • האם מגיע לי שאהיה שמח?
  • האם אני באמת מרגיש, במחשבתי וגם בתוך תוכי, כי אני בסדר?
אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה מתקשים לענות בחיוב על שאלות אלה. על כן, יש צורך של שיפור הערכה עצמית.

שיפור הערכה עצמית - הכיצד?

ראשית, דע לך שאינך לבד, אנשים רבים סובלים מתופעה של הערכה עצמית נמוכה. ואם זה לא מנחם אותך, עליך לדעת ולזכור תמיד כי אתה אדם מיוחד ייחודי, אין עוד איש כמוך. כפי שטביעת אצבעותיך והמטען הגנטי שלך הם שונים מכל טביעות האצבעות והמטענים הגנטיים שנמצאים ביקום, כך גם אתה הוא תופעה חד פעמית וייחודית שלא הייתה ולא תחזור על עצמה. שיפור הערכה עצמית הוא תהליך פנימי שכל אחד יכול לעבור במידה והוא באמת רוצה בכך.

האם היותך יצור אנושי מקורי שאין לו העתקים, אינה גורמת לך לחוש בעל חשיבות ובעל זכות מלאה להתקיים בעולם הזה?
דע לך כי יש לך גם זכויות נוספות. אחת מהן היא הזכות לטעות. אל תשכח כי "לטעות זה אנושי" ורובנו רוכש את עיקר מיומנותו באמצעות ניסוי וטעייה לפני שהוא מוצא את הדרך הנכונה.
בנוסף לכך, יש לנו את הזכות לכבד ולהוקיר את עצמנו ולהיות מכובדים על-ידי הזולת, זה דבר בעל חשיבות רבה. לבסוף, ואולי החשוב מכל, יש לנו את הזכות לומר כן או לא לעצמנו.

אנשים רבים, בעלי הערכה עצמית נמוכה, חושבים כי הם אינם חשובים במיוחד ושלהשקפותיהם אין כל משקל. אם כך אתה חש, עליך לעצור מחשבות הרסניות אלה משום שאם תאמין בהן, ברבות הזמן, יחלו הסובבים אותך להאמין בהן אף הם.
לחילופין, התחל לחשוב את עצמך כנושא מטען גנטי ייחודי, כמחזיק בטביעת אצבעות מקורית וכבעל אישיות שאין שני לה. אתה אדם בעל זכויות, דעות ורעיונות השוות בערכן לפחות לאלה של זולתך. אם תצליח להטמיע בתוכך את אופן החשיבה הזה תוכל לשפר את הערכתך העצמית.

שיטות לשיפור הערכה עצמית
שיטת 10 דקות. אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה אינם מצליחים, לעיתים תכופות, להעניק לעצמם מספיק זמן ומרחב. מצא לך 10 דקות בכל יום, בהן תהיה לבד ולא תעשה דבר.
ישנם אנשים שעוצמים את עיניהם, באותן 10 דקות פרטיות, ומדמים בראשם נוף כפרי או מראה של גלי ים נשברים בעדינות אל החוף ומאזינים לשאונם. התר לעצמך, ברגעים אלה, לחוש שלו ושמח. זהו הזמן ליהנות, הוא שלך ובשבילך.
הדגש את החיובי. לעיתים תכופות אנו גורמים לעצמנו צער רב ומיותר על-ידי חשיבה שחוזרת שוב ושוב, על שגיאות פעוטות שעשינו. אנו יכולים לחוש שמחים הרבה יותר ואגב כך לשפר את הערכתנו העצמית, אם נחשוב מחדש על הדברים המועטים שאנו משערים ששגינו בהם, יחד עם הדברים הרבים בהם עשינו מלאכתנו נאמנה ובהצלחה. הדברים הרעים יחרטו, למרבה הצער, בזיכרונך, אך נסה שלא לדוש בהם שוב ושוב. רשום לפניך את הדברים שהלכו כשורה, רישומם של ההישגים על גבי נייר לא יאפשר לך לשכוח שהרוב הצליח לך. התוצאה תפתיע אותך, אתה תחוש בשיפור ניכר באופן בו אתה מעריך את עצמך.
רשימת 50 הדברים שאתה אוהב בקשר לעצמך. אם אין לך כלל הערכה עצמית, משימת רישום מעלותיך בעיני עצמך עלולה לקחת מספר שבועות, אך אל תוותר. התמד לרשום את תכונות האופי שלך שחביבות עליך, את מעשיך הטובים בעיניך, ואת החלקים במראך שאתה שלם עימם. אתה יכול אפילו להכין לעצמך רשימת מטלות שנראות לך כמעשים שראוי לבצעם. לכשתשלים את הרשימה שמור אותה במקום נגיש, כך שתוכל להציץ בה בכל פעם שתזדקק לחיזוק בדבר מעלותיך. החלק הקשה יותר הוא לנסות ולהוסיף דבר חדש מדי יום. ככל שתתארך הרשימה תגלה איזה אדם בעל ערך אתה.

לקבל ביקורת ולמתוח ביקורת
אחד הקשיים הגדולים ביותר של אנשים עם הערכה עצמית נמוכה הוא לבקר דברים או להיות מבוקר. בשני המקרים עלול הקושי להיות עצום. עד כדי כך שישנם אנשים שעלולים להיהרס לחלוטין בעקבות ביקורת. לא ניתן להימנע מביקורת.
ביקורת עלולה להיות בלתי הוגנת, וכאשר היא כזאת עלינו להתמודד איתה על-ידי הצגת עמדתנו באופן ממצה ובקור רוח. לעיתים הביקורת מוצדקת, ואם נקשיב לה בשום שכל נוכל ללמוד ממנה.
כאשר אנחנו תחת ביקורת, אנו לעיתים, כה פגועים, כך שכל מעיינינו מופנים לתירוצים ולניסיונות לסתור את שנאמר מבלי, שבאמת, נקשיב לביקורת.

איש בוגר הבטוח בעצמו מאזין לביקורת מבלי להפריע. אם היבטים מסוימים בביקורת תקפים הוא נוטה להסכים עימם. אם חלק מן הביקורת אינו ברור, הוא מבקש הבהרות. אם הוא נוכח ששגה, הוא מודה בכך  ומתנצל. אם אינו מסכים עם הביקורת, הוא מחייך ואומר: "חוששני שאיני מסכים איתך".
בכדי להגיב לביקורת בדרך שקולה זו, יש צורך, לעיתים, בתרגול עצמי רב כדי לחוש רגוע ולפעול בקור רוח. לכן אם מישהו מבקר אותך או את מעשיך:

  • הקשב. אל תקטע את רצף הביקורת ואל תתרץ את מעשיך.
  • הסכם. אם יש מקום להסכמה.
  • בקש הבהרות אם דבר מה אינו ברור דיו.
  • אם שגית, הודה בכך והתנצל.
  • אם הביקורת שגויה או אינה הוגנת, אמור: "חוששני שאיני מסכים איתך".

כעת נתבונן על מתיחת ביקורת. אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה מתקשים הרבה יותר למתוח ביקורת מאשר לקבלה. ישנם אנשים הנמנעים מהתקדמות במקום העבודה מחשש שקבלת הסמכות תחייב אותם לבקר אנשים אחרים או את מעשיהם של אחרים.

איך נלמד למתוח ביקורת?
ראשית, יש להישאר רגועים (הנה קטעי התרגעות שיכולים לעזור לכם). רצוי למתוח ביקורת בזמן הנאות ולא להמתין עימה עד שאי אפשר לשאת יותר ואז להתפרץ בכעס. ביקורת שאינה שקולה ונמתחת בסערת רגשות מחטיאה, ברוב המקרים, את מטרתה.
קח מספר נשימות עמוקות לפני שאתה עומד למתוח ביקורת על מישהו. נסה לומר תחילה דבר מה נחמד לפני שאתה מטיח את ביקורתך הישירה.
שים לב שאנשים המותחים ביקורת באופן הוגן נוטים להשתמש במילה "אני" ולא במילה "אתה". באופן זה הם משדרים תחושת שליטה במצב ותחושה שהדברים נשקלו היטב לפני שנאמרו.
כאשר איננו שולטים במצב, הנטייה היא לעצור את הביקורת ולהימנע מבעיות. אנו מדחיקים את הביקורת עד לרגע בו אנו מתפרצים, ואז אנו מטיחים אותה בכעס על המבוקר ומרבים לומר לו "אתה" כזה וכזה, מעשיך הם כאלה וכאלה, מחדליך הם כאלה וכאלה. ניסוח שכזה נשמע כעוס ומעליב. הוא משדר, מצד אחד, את חוסר שליטתך במצב, ומצד שני, אוטם את המבוקר מלהקשיב לך ולרדת לסוף דעתך. לכן אם עלינו לבקר מישהו, טוב נעשה אם:

  • נשתמש במילה "אני" ולא במילה "אתה".
  • נשאר רגועים וננשום עמוק לפני שנאמר את דברינו.
  • ננסה לכלול שבחים עם הביקורת.
  • ננסה לבקר את מעשיו והתנהגותו של האדם ולא אותו עצמו.

עצות אלה שימושיות גם במצבים אחרים בהם עלינו לקום ולשאת דברים. הן שימושיות עוד יותר אם ברצוננו להיות מסוגלים לומר "לא" בלי תחושות אשם.
אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה מתפתים תמיד לבצע דברים שאינם חפצים לעשות. לאחר מכן באה ההלקאה העצמית והתחושה המרה כי אין לך ערך ואינך יכול לעמוד על שלך. זה חייב להפסק כדי שתעריך את עצמך, למד להישאר קר רוח ולמד לסרב. אמירת "לא" כשצריך היא חשובה ביותר.

לפרק הבא: להיות דחוי