להיות דחוי

התמודדות עם דחייה חברתית

כל אחד מאיתנו, בזמן זה או אחר של חייו, חש דחוי או בלתי רצוי או בלתי מקובל. להיות דחוי היא, לעיתים, תחושה נפשית כה קשה עד שהיא גורמת לפעמים אף לסבל גופני כבד.
פגיעותם הגופנית של אנשים דחויים היא כה רבה עד שכל משב רוח או חיידק תועה מפילים אותם למשכב. אנשים דחויים חשים כאילו נשמטה הקרקע מתחת לרגליהם ואחיזתם במציאות החברתית אינה יציבה ואינה בטוחה יותר.
קשה במיוחד היא התחושה שאינך רצוי יותר אצל בן זוגך שעד אתמול היית אהבת חייו, וכעת אתה לבד, מנסה לאחות את השברים שנותרו לאחר הפרידה הכואבת.

דיכאון לאחר פרידה: סופה של מערכת יחסים
כאשר מערכת יחסים מגיעה לקיצה, ואתה הוא הצד שנפגע, אתה הוא זה ש"זרקו" אותו, המועקה בלב עצומה, התחושות קשות ותקוות השווא שהאהוב עוד ישוב, מגדילות את שאת הייסורים.
ההרגשה כי החלל שאותו הותיר בליבך אהובך לא יתמלא לעולם, מכבידה עוד יותר. החשש שמא לא תמצא יותר אהבה מדכא ומעציב עד מאוד. זוהי כמובן שטות, אך היגון משבש את החשיבה.
מה אפשר לעשות בכדי להתגבר על הכאב? איך לומדים לשוב ולחיות? איך מתחילים לראות את עובדת היותך פנוי כהזדמנות חדשה ומרגשת ולא כעונש? איך אפשר להפסיק לחוש בלתי נאהב ובלתי רצוי ושנחרץ גורלך לחיי בדידות, אומללות וחוסר מזל?

לומדים להשלים עם האובדן
הצעד הראשון לקראת עתיד חיובי הוא להשלים עם העובדה שבן זוגך לשעבר הלך ולא ישוב. המשמעות המיידית היא שעליך להתמודד עם הצער ועליך להרשות לעצמך לבכות את אובדן תקוותיך וחלומותיך. זהו תהליך מלא כאב גם אם אתה נער צעיר שאיבד את נסיכת חלומותיו או שאת אישה בגיל חמישים שבעלה האכזר והמציק סוף סוף הלך לאחר שנים ארוכות של סבל מתמשך.

הדבר החשוב ביותר לזכור בנקודת זמן זו הוא שברבות הזמן נתגבר. זה לא יקרה מיד, אך זה יקרה. חשוב גם למצוא אוזן קשבת אצל חבריך הטובים ולהשיח בפניהם את מר ליבך על בן זוגך לשעבר עד שתגמרנה המילים.
כאשר השיחות על בן זוגך לשעבר תתחלנה לשעמם אותך, אות הוא שאתה מתגבר ומצבך משתפר. כשאנו מרבים לדבר על מכאובינו, ניטל מהם עוקצם והם מתפוגגים בהדרגה.
בעוד שמשבר היחסים שתמו בעיצומו, חיוני ביותר שתדאג לעצמך, ממש כפי שהיית נוהג לו חליתי במחלה גופנית, או כפי שהיית נוהג לו אחד מחבריך הקרובים לקה בהלם קשה.
הרגע את גופך באמבט חם וריחני. האזן למוסיקה נעימה, פנק את עצמך במזון משובח ואפשר לחבריך להתקרב עליך ולעזור לך.

לומדים להתמודד עם המצב החדש
לאחר ההשלמה עם האובדן מתחיל תהליך למידה שינחה אותך לקראת חיים חדשים וטובים יותר. להלן כמה עצות שתסייענה לך להתמודד עם המצב החדש:

  • ערוך רשימה של הדברים שלא כל כך אהבת אצל בן זוגך לשעבר. ברבות הזמן תגלה כי הרשימה הולכת ומתארכת, ואז תתחיל להבחין כי סופה של מערכת היחסים היא, אולי, אובדן מסוים, אך לא כל כך נורא.
  • בסופה של מערכת יחסים, אנו נוטים לחשוב כי לעולם לא נהייה נאהבים יותר. זוהי מחשבה הזויה, אך כך חשים רובנו מיד לאחר הפרידה. דע לך שכל הסיכויים הם שתהיה שוב נאהב. מערכת היחסים החדשה לא תהיה כמו קודמתה, כמובן, אך הרגשות ישובו לפעם בליבך וההתרגשות תרעיד את נימי נפשך, בדרך אחרת אמנם, אך אולי גם בעוצמה רבה יותר.
  • למד להעריך את עצמך. התגברות ההערכה העצמית היא אות לכך שאתה מתמודד היטב עם המצב החדש. כאשר איננו רצויים יותר, אנו נוטים להאשים את עצמנו ולייסר את עצמנו כי לא נהגנו כשורה ובכך הבאנו על עצמנו את סופה של מערכת היחסים. כשאתה לומד להעריך את עצמך מחדש, אתה מגלה שלמטבע שני צדדים, והצד שלך אינו רק שלילי, יש בך דברים טובים.
  • ארגן את חיי החברה שלך מחדש. כשהיית מחציתו של זוג, רבים מחבריך היו זוגות שהכירו אותך ואת בן זוגך לשעבר. חלקם, אולי, מתרחק ממך כעת כמו ממגפה שעלולה לדבוק בו. אפילו אם יש לך חברים ותיקים רבים, זה הזמן לפגוש אנשים חדשים ולהרחיב את חוג חבריך וידידיך. מהם אולי יצוץ אהוב ליבך הבא.
  • אל תחזור לקיים יחסי מין עם בן זוגך לשעבר. זוהי אולי העצה החשובה ביותר. בן זוגך לשעבר עשוי לגלות כי הדשא של השכן אינו ירוק יותר וינסה לגרור אותך שוב למערכת יחסים שאין לה סיכוי להצליח. בן זוגך לשעבר עשוי להבחין כי אתה מתגבר, ובפרץ של קנאה ינסה לחבל במאמציך להשתקם. הבעיה ביחסי מין עם בן הזוג לשעבר והקרבה שהם מעוררים היא שבאופן זמני אתה שוב חש נאהב ורצוי, אך לאחר מכן תשוב ותינטש למגינת ליבך. בדרך זו לא תוכל לשקם את חייך ותישאר עזוב ונטול תקווה לעתיד טוב יותר.

פונים לקבלת עזרה
אנשים רבים שמאבדים בן זוג חשים בכאב רב גם משום שהפרידה מעלה מן האוב תחושות של חוסר ערך ואי בטחון באהבה שמקורן מימים רחוקים. לפתע אתה מוצא את עצמך מתמודד עם הרי כאב וקושי – בעייתך במערכת היחסים והמטען אותו אתה נושא מעברך, ואין זה קל.
בכדי להקל על עצמך ראוי לשקול פניה למטפל מקצועי שיעזור לך להתיר את הסבך. בהזדמנות זו תוכל, אולי, להחלים משלל בעיות ולצאת מחוזק יותר אל עתיד מבטיח יותר.

להיות בלתי מקובל בחברה
האדם, מטבע בריאתו, הוא חיה חברתית. טול ממנו את קשרי החברה והפכת אותו לבעל מום רגשי שעלול ללקות בבעיות נפשיות קשות. להיות בלתי מקובל בחברה הוא מצב שעלול לפגוע אנושות בהערכה העצמית של האדם הדחוי ולערער את בטחונו העצמי. התחושה כי אתה נטול ערך חברתי ושדעותיך ומחשבותיך אינן מעניינות איש, עלולות להוביל אותך למסקנה השגויה כי אין טעם להמשיך בחייך. דחייה חברתית מתמשכת היא מצב שחייבים לשנותו. השינוי חייב להתבצע בשני מישורים. במישור האישי חייב האדם הדחוי לשפר את הערכתו העצמית ולחזק את בטחונו העצמי. במישור החברתי יש לפעול, באופן נמרץ, לשינוי המצב, כולל ויתור על החברה הקיימת ומציאת חברים שבקרבם אנו רצויים.

מה ניתן לעשות אם אנו בלתי מקובלים בחברה?
אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה, נוטים לחשוב כי הם חסרי חשיבות ושלהשקפותיהם אין כל משקל. מחשבות הרסניות ושגויות אלה יחלחלו, ברבות הזמן, אל הסובבים אותך ואף הם יתחילו לחשוב כך. המפתח למקובלות חברתית הוא הכרה עצמית בערכך. אם נשפר את הערכתנו העצמית, על-ידי הכרה בייחודנו והדגשת הצדדים הטובים שלנו, יגבר גם ביטחוננו העצמי ואיתם נשיג הכרה מן החברה הקרובה לנו במעלותינו ובאיכותנו. קיימים מקרים, בעיקר בחברת ילדים ובני נוער, בהם הדחייה נובעת מטעמים זרים שאינם קשורים במבנה האישיות או בתכונותיה. חרם חברתי המוטל עליך הוא עונש בלתי מוצדק שלא ניתן לשאתו ואסור להשלים איתו. יש לעשות מעשה ולמצוא חברה אחרת, נטולת דעות קדומות עלינו שמוכנה לקבלנו כפי שאנחנו, על מעלותינו ועל חסרונותינו. אם הילד או בן הנוער חש דחוי וסובל בחברת הילדים בבית הספר או בתנועת הנוער, אין להסס, העבירו אותו לבית ספר אחר, שלחו אותו לפעילות חברתית אחרת. בחברה החדשה, יש סבירות גבוהה, כי הילד ימצא את מקומו ובעיותיו תלכנה ותדעכנה.

לפרק הבא: מושיטים עזרה לאדם שלקה בדיכאון